Tillsatser i vin

Nyligen framkom det (jag visste det iallafall inte innan) att vinproducenterna INTE BEHÖVER SKRIVA PÅ SINA FLASKOR ATT DET FINNS TILLSATSER I.
Det här tycker jag är så otroligt äcklig! Det betyder alltså att det kan finnas mängder av E-ämnen i ett vin utan att det framgår!!!!!
 
Visst, det är allmänt känt att vindruvor i sig är en vara som är mycket besprutad, och som man bör köpa ekologisk. Men besprutning och tillsatser är ju fortfarande olika saker, så jag trodde att DET SKULLE STÅ PÅ FLASKAN OM DET VAR E.
 
Jag undrar om detta gäller ekologiskt vin också? Det har framkommit att producenterna tillsätter tillsatser i vinerna för att vinets smak i sig, försvinner av besprutningsmedlena.
Detta borde betyda att det är lugnt att dricka ekologiskt vin?
 
I ett test som kalla fakta gjorde på 10 olika viner framkom detta....
 
Fyra boxviner innehöll spår av bekämpningsmedel (pesticider):

SomeZin Zinfandel
Il Conte Primitivo Negro
J P Chenet Cabernet-Syrah
Les Fumées Blanches

Sex viner som klarade sig:

Zumbali Chenin Blanc
Umbala Red Box
Foot of Africa Chenin
Castelforte Appassimento
Tre apor
Chapel Hill Riesling Sauvignon Blanc

Köp ekologiskt! ALLTID.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0