Kompulsiva kompisarna

Igår var sista OCD-träffen.
Jag har blivit mycket bättre, men det är mycket kvar också. Nu har jag iallafall fått verktyg att arbeta vidare med problemen, och hoppas att jag ska orka med det.
Träffarna har varit till otrolig hjälp och jag är otroligt tacksam att jag fick gå denna behandling. Jag önskar att jag hade funnit den tidigare, så hade mer lidande besparats, både för mig och för mina anhöriga, inte minst för Viktor som fick stå ut med mina attacker. Jag är ledsen att jag har utsatt mina anhöriga och vänner för det.
 
Jag rekommenderar alla som lider av OCD att gå en ERP-baserad terapi. Exponering med responsprevention, som går ut på att möta sina rädslor och stå ut med ångesten istället för att försöka fly från den. Det har iallafall hjälpt mig.
 
Först gick jag ju hos en vanlig psykolog hos BUP i 1-2 år, med träffar varannan eller var tredje vecka. Det hjälpte mig inte så mycket. Däremot då jag hoppade av BUP-behandlingen i väntan på att få komma in på KI´s intensiva OCD-behandling blev jag bättre.
Psykologträffarna hjälpte alltså inte mig så mycket, men för vissa hjälper det säkert. 
 
Jag vill bara säga till alla att STÄLLA KRAV på psykiatrivården, kolla upp själv vilka behandlingar du kan hitta, googla, fråga, för oftast vet tyvärr varken psykologerna eller läkarna vilka behandlingar och terapier som finns!!!
 
Tills det här samhället FÖRHOPPNINGSVIS blir bättre, får vi göra en del av jobbet själv. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0