Bohnentopf

Idag har jag lagat någon typ av Bohnentopf - Böngryta.
Det vart göttans!
Det jobbiga med linser, bönor, ärter osv. är att de flesta måste blötläggas i x antal timmar innan de kokas!
Grytan gjorde jag med kidneybönor, som skall blötläggas i ca 12 timmar innan man kokar dom.
Man kan ju alltid köpa färdiga bönor på burk, men det är mycket billigare att blötlägga och tillreda sina egna!
 
Så, man behöver bara;
Kidneybönor
Krossade tomater
Chilisås
Fransk örtblandning
Paprikapulver
Salt
Morötter
Rödlök
Grönsaksbuljong
 
Koka bönorna tills de blir mjuka, ca 1 timme. Tillsätt sedan allt annat och låt det puttra någon halvtimma.
Servera med ris & gröna oliver!
 
Det är bara att blanda ihop allting och äta, riktigt gott faktiskt! Vet inte riktigt hur mycket av allt jag hade, ni får liksom jag gå på känsla ;)
Är inte så mycket för det där med att räkna och gå efter måttsatser, det får man göra som man vill. Tycker liksom det förstör matlagningen om man blandar in matematik!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0