Plastic Fantastic?

Ftalater är ett samlingsnamn på föreningar som antingen är estrar eller salter av ftalsyra.
 
Ftalater är vanliga som mjukgörare i plast, de tillsätts för att materialet ska bli mer lätthanterligt och formbart.
 
De har påträffats i människan, och tros orsaka hormonförändringar och cancer.
 
Därför ska man försöka undvika plast så mycket som möjligt, se till att byta ut dina köksredskap i plast mot produkter i exempelvis rostfritt stål. Dessutom mycket snyggare om ni frågar mig!
 
Och se upp med vad ni ger till barnen, många leksaker är gjorda i plast, kontrollera  vad ni köper och ställ krav på leverantörerna!
 
Jag förstår inte varför alla matlådor måste vara i plast?
Jag och pappa var på IKEA igår och då frågade vi efter matlådor i metall, men det fanns inte.
Plast är inte bra att värma upp! Jag ska maila till IKEA idag och ifrågasätta.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0