Anhörigas engagemang

Satt och läste lite artiklar om psykisk ohälsa igår, och fann en väldigt bra där man betonade hur viktigt anhörigas engagemang är vid psykisk ohälsa. 
När man lider av OCD, eller en annan psykisk sjukdom för den delen, betyder anhörigas engagemang ganska mycket. Precis som det krävs när man lider av en fysisk sjukdom.
Det kan ibland vara väldigt frustrerande för ens anhöriga när man lider av en psykisk sjukdom, mina föräldrar och anhöriga har många gånger "flippat ur" på mig för att jag inte klarar av att göra vissa saker, ex. sitta på en stol där det har legat en väska som har legat på golvet. För att det för dom framstår som världens minsta problem, och de tycker att jag förstorar problem och händelser så otroligt mycket.
Det blir helt enkelt för mycket för dom ibland, och dom vet inte hur dom ska hantera mig.
Dom blir förstås alltid ångerfulla då dom har rytit till åt mig, det är ju inget jag själv väljer, jag skulle ju ge vad som helst för att kunna bete mig "normalt".
Därför är det väldigt viktigt att ens anhöriga läser på om sjukdomen, och det är också jättebra om dom följer med en på terapin/ till psykiatern för att få en mer korrekt bild av situationen och sjukdomen.
Mina föräldrar och min pojkvän har följt med mig till min psykolog, där han berättade för dom hur dom ska handskas med mig. Man ska tillexempel inte "bekräfta mig" eller "försäkra mig" då jag frågar om något.
Ex:
Jag: Mamma! Det är något blött på den här tröjan, tänk om det är gift?
Då ska mamma inte säga "Nej Agnes, det är nog bara vatten", nej, då ska hon låta mig tänka efter själv.
Detta är något dom har svårt för, dom vill ju bara hjälpa mig och det känns elakt att inte förklara för mig att en sak inte är farlig, säger dom. Men även om de menar väl då de bekräftar och försäkrar mig så blir det värre för mig i längden.
Det är svårt för anhöriga att veta hur dom ska handskas med exempelvis OCD, det finns ju inte vidare mycket information om det i samhället?
Jag har hittat en jättebra sida, Hjärnkoll, där det finns mycket bra information om psykisk hälsa och ohälsa i alla dess former. Jag var just inne där och beställde hem gratis informationsmaterial, som jag tänkte lägga ut på mina arbetsplatser och kanske i tunnelbanan. Det tycker jag ni också ska göra! Klicka här för att beställa hem gratis material, och sprid ut det lite överallt!
 
Puss och kram mina vänner <3
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0