Hälsobars!

Igår bakade jag och frukten på kvällskvisten. Till att börja med blev det hälsobars, som senare döptes om av frukten till "Veganbajskorvar" efter som barsens form påminde om formen av bajs, och vegan, ja, för att det är nyttigt!
Det som är så bra med sånahär bars är att man kan ha i massa göttans och man behöver inte direkt följa något recept! Basingrediensen är iallafall havregryn (jag använder müsli för att det är godare ;).
Detta innehöll mina bars, och såklart är ALLA ingredienser ekologiska, because i don´t want no E´s in me baaars!
Fruktmüsli
Pumpakärnor
Kokos
Mandlar
Lite Linfrön
Torkade aprikoser
Sesamfrön
Torkade dadlar
Akaciahonung (Går bra med vilken honung som helst, det viktiga är att det inte är raffinerat socker).

Jag började med att hacka pumpakärnor och mandlar. Sen körde jag in det i ugnen tillsammans med müslin i ca 15 minuter på 225 C.
Samtidigt som detta rostades i ugnen hällde jag lite kokande vatten i en blender tillsammans med dadlar och sesamfrön så att det vart en kladdig blandning.
Då müslirostningen var klar blandade jag detta med dadelkletet och tillsatte kokos, linfrön, aprikoser, dadlar och honung. Det är bara att knåda blandningen hejvilt och tillsätta mer honung/vatten/gryn/torkad frukt efter behov.
Då klegget går att forma någolunda, kläm ihop små bars av den. Lägg dessa i kylen och låt dom stelna.
Njut! :)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0